www.1b2lowkaliszu.fora.pl
Forum 2 B II LO w Kaliszu linku niestety się nie zmieni ;p
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.1b2lowkaliszu.fora.pl Strona Główna
->
J. Polski
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Lekcje
----------------
PLAN LEKCJI
J. Polski
Filozofia
Matematyka
Chemia
Fizyka
Geografia
WoS
Religia
Historia
J. Angielski
J. Niemiecki
J. Hiszpański
Biologia
PO
Technologia-Informacyjna
Po Lekcjach
----------------
Imprezy
Kółka
Klasowe Spotkania
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Agatka :)
Wysłany: Wto 14:27, 01 Wrz 2009
Temat postu: analizy teksów jeszcze raz :P
MODEL ANALIZY TEKSTU LIRYCZNEGO
1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.
2. Nadawca-adresat
• kreacja podmiotu lirycznego (wszystko, co można o nim powiedzieć);
• kreacja adresata (wszystko, co można o nim powiedzieć);
• rodzaj liryki (np. bezpośrednia, pośrednia, wyznania, apelu);
• relacje między „ja” a „ty” lirycznym (dystans, identyfikacja, ironia, patos, humor);
• sytuacja liryczna – w jakich okolicznościach odbywa się wypowiedź „ja”;
• refleksje podmiotu lirycznego (o czym mówi „ja”) oraz forma wypowiedzi (środki stylistyczne i zabiegi kompozycyjne, którymi posługuje się podmiot oraz ich funkcja w utworze);
• dominanta kompozycyjna w wierszu (co jest nadrzędną zasadą organizacji wiersza, np. ironia podmiotu lir., sytuacja liryczna, jakiś zabieg kompozycyjny).
3. Konteksty
• interpretacja tytułu;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w wierszu;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).
4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (tematu lub jego ujęcia w wierszu).
MODEL ANALIZY TEKSTU DRAMATYCZNEGO
1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.
2. Świat przedstawiony
• forma wypowiedzi: monolog, dialog, didaskalia;
• osadzenie analizowanego fragmentu na tle całości dzieła (w którym miejscu akcji należałoby go umieścić);
• charakterystyka podstawowych elementów świata przedstawionego:
postacie występujące w danym fragmencie,
miejsce wydarzeń,
czas wydarzeń
główne wydarzenie (warto uwzględniać wiedzę dotyczącą całego utworu);
• zasada kształtowania świata przedstawionego: realistyczna, fantastyczna, groteskowa;
• analiza fragmentu – spostrzeżenia dotyczące zachowania bohaterów, ich wyglądu, wypowiedzi.
3. Konteksty
• interpretacja tytułu w kontekście analizowanego fragmentu;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w analizowanym fragmencie;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).
4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (problemu lub jego ujęcia w utworze).
MODEL ANALIZY TEKSTU EPICKIEGO
1. Wstęp – 2-3 zdania o charakterze ogólnym wprowadzające w problem; w ostatnim zdaniu podajemy tytuł utworu i autora.
2. Narrator-świat przedstawiony
• określenie konstrukcji narratora:
w której osobie się wypowiada;
czy uczestniczy w zdarzeniach (bohater), czy jest tylko obserwatorem;
czy komentuje wydarzenia i postaci;
jaką wiedzę posiada na temat świata przedstawionego (np. czy zna myśli bohaterów, ich przeszłość, przyszłość) => czy jest wszechwiedzący;
czy oddaje głos bohaterom (czy jest dysponentem ról – jaki rodzaj mowy wprowadza);
jakim językiem się posługuje (np. literacki, elementy stylizacji, ironia, humor, patos, zabiegi językowe i kompozycyjne);
• krótka charakterystyka podstawowych elementów świata przedstawionego:
postacie występujące w danym fragmencie,
miejsce wydarzeń,
czas wydarzeń - historyczny i fabularny,
główne wydarzenie
(warto uwzględniać wiedzę dotyczącą całego utworu);
• zasada kształtowania świata przedstawionego: realistyczna, fantastyczna, groteskowa;
• analiza fragmentu – spostrzeżenia narratora dotyczące świata przedstawionego i bohaterów.
3. Konteksty
• interpretacja tytułu w kontekście analizowanego fragmentu => jeżeli związane z tematem;
• rozpoznanie gatunku i udowodnienie cech gatunkowych w analizowanym fragmencie => jeżeli związane z tematem;
• wskazanie kontekstów (np. biograficzny, filozoficzny, światopoglądowy epoki, estetyczny, aluzje literackie, tj. odwołania do innych utworów).
4. Zakończenie – 3-4 wnioski podsumowujące całość analizy (krótkie streszczenie pod kątem tematu). Jeden z wniosków to uwaga o uniwersalności utworu (tematu lub jego ujęcia w utworze).
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin