www.1b2lowkaliszu.fora.pl
Forum 2 B II LO w Kaliszu linku niestety się nie zmieni ;p
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.1b2lowkaliszu.fora.pl Strona Główna
->
J. Polski
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Lekcje
----------------
PLAN LEKCJI
J. Polski
Filozofia
Matematyka
Chemia
Fizyka
Geografia
WoS
Religia
Historia
J. Angielski
J. Niemiecki
J. Hiszpański
Biologia
PO
Technologia-Informacyjna
Po Lekcjach
----------------
Imprezy
Kółka
Klasowe Spotkania
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Bulban
Wysłany: Pią 21:28, 14 Mar 2008
Temat postu: Święty Aleksy
Temat: Cena świętości – co na ten temat pisze Kazimiera Iłłakowiczówna w wierszu Opowieść małżonki świętego Aleksego? W rozważaniach wykorzystaj znajomość Legendy o świętym Aleksym.
Wstęp - np. kogo uznajemy za świętego; co głosił światopogląd średniowiecza; na czym polega aluzja literacka.
Rozwinięcie
Ø podmiot liryczny
małżonka bohatera średniowiecznej legendy, Aleksego – Famijana (=> liryka roli);
wypowiada się w 1.os. l.poj. (=> liryka bezpośrednia);
córka cesarza („z rodu królewska”);
kobieta porzucona i samotna;
kobieta, na której upływ czasu odcisnął piętno;
jedyna, która mogła wyjąć z ręki zmarłego męża list i odczytać go.
Ø adresat:
ü Aleksy, bezpośrednio wskazany poprzez apostrofę (=> liryka inwokacyjna);
ü ktoś niezwykle ważny dla „ja” lirycznego (apostrofa powtarzana paralelnie w postaci refrenu);
ü rycerz, syn księcia rzymskiego Eufamijana i księżnej Aglijas;
ü uznany za świętego;
ü asceta (wybrał włosiennicę, kij, wędrówkę na boso, życie wśród żebraków);
ü autor listu – testamentu;
ü w momencie formułowania monologu przez „ja” liryczne – nieżywy.
Ø relacje między „ja” a „ty”: niezwykle różnorodne uczucia – od miłości, tęsknoty, poszanowania do żalu, złości, a nawet niezrozumienia i niechęci. Każdy refren mógłby byćØ wypowiedziany przy użyciu innej intonacji jako znak innego uczucia goszczącego w danym momencie w sercu podmiotu lirycznego.
Ø sytuacja liryczna – zgromadzenie się mieszkańców Rzymu wokół zmarłego, którego tożsamośćØ na początku jest trudna do ustalenia. Wśród tłumu znajdują się dostojnicy kościelni i państwowi, rodzice zmarłego i jego żona. Rozpoznawszy w zmarłym męża, Famijana nad jego zwłokami wypowiada monolog liryczny. Wiersz jest zatem literacką kontynuacją średniowiecznej legendy, dopisaniem dalszej części do utworu ze średniowiecza.
Ø refleksje podmiotu lirycznego:
ü podkreśla samotnośćü , na jaką została skazana przez męża w noc poślubną;
ü wierna Aleksemu mimo upływającego czasu; znakami niezmiennego oddania są zachowane po małżonku pamiątki, np. pas rycerski i płaszcz;
ü zdaje sobie sprawę z destrukcyjnego wpływu czasu na jej wygląd zewnętrzny; wprowadza kontrast między epitetami o dodatniej barwie uczuciowej odnoszącymi się do jej wizerunku sprzed odejścia męża („młoda, piękna, pachnąca”) a epitetami nacechowanymi ujemnie określającymi jej fizjonomię po rozstaniu („zimna, twarda, z zeschłą, pomarszczoną skórą”);
ü zdeterminowana, nietracąca nadziei na odnalezienie Aleksego (różnorodnośćü podejmowanych przez kobietę wysiłków podkreśla paralelizm: „Wysyłałam po ciebie sługi i wysyłałam po ciebie okręty…” oraz „I chwytałam się nadziei (…) i wzywałam cię w imię Jezu Chrysta”) – były to działania zarówno konkretne, realne, jak i bliskie wróżbom;
ü obraz męża stopniowo zacierał się w jej pamięci, zyskiwał przeróżne warianty;
ü podkreśla niezrozumienie wobec postawy męża: opuścił kochającą żonę, z którą łączyły go śluby, porzucił dostatnie życie na dworze cesarskim, a wybrał życie żebraka;
ü zwraca uwagę na odrażający wygląd zewnętrzny męża; w opisie gromadzi pejoratywy (np. „stwór”, „płaz”, „obmierzły jak glista”, „jeden z gadów”);
ü jest świadoma celu, jaki postawił sobie mąż – osiągnięcie „korony niebieskiej”, tj. życia wiecznego w raju;
ü zwraca uwagę na cudownośćü znaków towarzyszących śmierci Aleksego: bicie dzwonów, światłośćü ogarniająca miasto, wyczuwalne fale powietrza, procesje sunące ulicami Rzymu, postacie aniołów unoszące się nad zmarłym;
ü opis ujrzenia ciała zmarłego jest niezwykle emocjonalny (liczne pauzy poetyckie, eksklamacja), co dowodzi wewnętrznego wzburzenia Famijany, jej przerażenia, rozpaczy;
ü zachowanie Famijany po rozpoznaniu Aleksego potwierdza jej głęboką miłośćü do męża; całuje jego ręce i oczy na znak szacunku i uwielbienia;
ü postawa Famijany jest ambiwalentna: kobieta dowodzi miłości do męża, ale równocześnie podkreśla żal i rozgoryczenie z powodu postępowania Aleksego; kontrastuje reakcję otoczenia na ascetyczne życie Aleksego (uwielbienie ze strony papieża, cesarza i rzymian) ze swoim stanem emocjonalnym („rozdarte serce” jest znakiem niepogodzenia się z losem, przerażającego bólu i cierpienia).
Ø dominanta kompozycyjna – stan uczućØ Famijany, odkrycie wnętrza i sprzecznych emocji w związku z postawą ascetyczną męża.
Ø tytuł – odnosi się zarówno do podmiotu lirycznego (czyni z Famijany postaćØ główną, w średniowiecznej legendzie była tylko postacią epizodyczną), jak i jest znakiem aluzji literackiej (ułatwia interpretację wiersza, wskazując tekst, do którego stanowi odwołanie).
Ø kontekst – średniowieczny teocentryzm i asceza, przy czym wiersz Iłłakowiczówny jest polemiką z zasadnością ulegania owym ideom w życiu. Historia Famijany dowodzi, że asceza była postawą ambiwalentną – zapewniała zbawienie ascecie, ale doprowadzićØ mogła do tragedii osoby mu najbliższe. Taka świętośćØ może byćØ zanegowana. Uwielbienie Boga nie może opieraćØ się na ranieniu innych.
Zakończenie:
1.aluzja literacka jako zjawisko często występujące w literaturze (charakter uniwersalny);
2.wiersz jest próbą interpretacji średniowiecznej ascezy w kategoriach ludzkich;
3.liryk jest polemiką ze średniowiecznym światopoglądem: nie neguje go, lecz podważa jedną z dróg – sposobów jego realizacji;
6.świętość oparta na krzywdzie ludzkiej przestaje być świętością;
7.uczucie żalu podmiotu lirycznego zostało podkreślone przez charakter elegijny wiersza.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin