www.1b2lowkaliszu.fora.pl
Forum 2 B II LO w Kaliszu linku niestety się nie zmieni ;p
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum www.1b2lowkaliszu.fora.pl Strona Główna
->
Filozofia
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Lekcje
----------------
PLAN LEKCJI
J. Polski
Filozofia
Matematyka
Chemia
Fizyka
Geografia
WoS
Religia
Historia
J. Angielski
J. Niemiecki
J. Hiszpański
Biologia
PO
Technologia-Informacyjna
Po Lekcjach
----------------
Imprezy
Kółka
Klasowe Spotkania
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Bulban
Wysłany: Pią 21:33, 14 Mar 2008
Temat postu: Poglądy logiczne Sokratesa
1. Poglądy logiczne Sokratesa – teoria wiedzy Sokratesa była teorią poszukiwania wiedzy, czyli jej metodologią. Sokrates nie obiecywał, że uczniów nauczy prawdy, lecz że będzie razem z nimi prawdy szukać. Posługiwał się metodą dyskusji, współpracy umysłowej, która składała się z dwóch części:
· metoda elenktyczna – część negatywna, metoda zbijania; polegała na doprowadzaniu do absurdu: fałszywą tezę przeciwnika Sokrates przyjmował poważnie (ironia Sokratesa) i pytaniami zmuszał do wyciągania z niej konsekwencji, aż doprowadzało to do twierdzenia sprzecznego z twierdzeniem powszechnie uznanym lub samą tezą pierwotną;
· metoda majeutyczna – część pozytywna, sztuka położnicza. Sokrates uważał, że każdy człowiek nosi w sobie wiedzę prawdziwą, ale jej sobie nie uświadamia; trzeba mu w tym dopomóc i wydobyć z niego prawdę. Dlatego funkcja nauczyciela jest analogiczna do pracy akuszerki. Metoda ta również opierała się na zadawaniu pytań. Były one tak sformułowane, że odpowiedź nie wymagała od pytanego wiedzy, lecz rozsądku, który każdy posiada (każdy wie, iż np. sprawiedliwość jest dobrem, a tchórzostwo złem); odpowiedź sprowadzała się do powiedzenia „tak” lub „nie”;
· celem prowadzonych przez Sokratesa dyskusji było zdefiniowanie pojęć moralnych (co to jest sprawiedliwość, odwaga itp.). Kto ma pojęcia, ten ma wiedzę, a kto ma wiedzę, ten ma cnotę.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin